آموزش و دانستنیها

حتی به صورت پارکینگ طبقاتی نیز مورد بهره برداری قرار میگیرد. در سیستم هیدرولیکی پارکینگ آسانسوری جک ها از بقل متصل می شوند. آسانسورهای مسکونی در واقع آسانسوری است که در منازل و ساختمان­های مسکونی نصب می­شود. پارکینگ هیدرولیکی به پارکینگ آسانسوری نیز معروف است، اوصلا پارکینگ آسانسوری از دو یا سه طبق تشکیل شده است، وزنی که پارکینگ آسانسوری تحمل می کند معادل سه تن است. در ضمن ابعاد پارکینگ را با توجه به فضای موجود می توان کوچکتر کرد.

با استفاده از روش های متنوع می توان استرس را تا حد زیادی کنترل و مدیریت کرد. با این حال اما سوالات زیادی در خصوص سرویس آسانسور در کرج وجود دارد که باید نسبت به آنها آگاه شوید. این نوع آسانسورها اندازه ی کوچک تری نسبت به آسانسورهای تخت بر دارند ، این نوع آسانسورهای می توانند از نوع هیدرولیک و یا کششی باشند . آسانسورهای حمل کننده ی تخت بر عمدتا برای حمل و جا به جای بیمارانی است که اکثرا قادر به جابه جایی و یا برخواستن نیستند کاربرد دارد ، یکی از شاخص ها و خصوصیات این آسانسورها حرکت آهسته ی آنها می باشد . ایمنی امری بسیار حیاتی است زیرا تنها با رعایت آن آسانسور می تواند وزن افراد را تحمل نموده و مسافران را در بین طبقات جا به جا کند. آسانسور مغناطیسی هر چند سرعت خوبی دارد؛ اما امنیت هم در آنها کاملا رعایت شده است.

انجام این کار سردرگمی ، تجمع غیر ضروری و ازدحام را از بین می برد و به مسافران اجازه می دهد تا به سرعت و ایمن آسانسور ها را پیدا کنند. آنها میتوانند در هر شرایطی که یک بالابر معمولی مسافربری استفاده میشود، به کار گرفت اما اغلب این نوع آسانسورها را به دلیل زیبا بودنشان انتخاب می کنند. در نظر داشته باشید هر چه هزینه آسانسور شما پایین تر باشد یعنی از کیفیت پایین تری برخوردار است. آسانسورهای وینچی موتور های قدرتمند و قوی دارند جهت جابه جایی وسایل سنگین و جابه جایی افراد با ظرفیت بالا با نصب این گونه آسانسورها حمل و جابه جایی راحت تر آسانسور متا انجام می شود. در ساختمان های چند طبقه، آپارتمان ها و ساختمان های تجاری جهت جابه جایی افراد در بین طبقات و جابه جایی راحت تر وسایل از آسانسور وینچی ساختمانی استفاده میشود. در کارخانه های بزرگ و انبار های بزرگ به دلیل جابه جا کردن راحت وسایل سنگین می توان از آسانسور صنعتی وینچی نیز استفاده کرد که البته برای راحتی عبور و مرور پرسنل در بین طبقات یک کارخانه نیز می توان این نوع را نصب کرد.

4 کلید قارچی (استپ قارچی) : استپ قارچی ها یکی از قطعات الکتریکی مهم به کار رفته در سری استپ آسانسور ها هستند که وجود این کلید های قارچی برای همه ی آسانسور ها مهم و حیاتی است. این روش نصب دلایل مختلفی دارد از جمله؛ کمبود فضا، نبود چاه آسانسور درون ساختمان و نبود جا برای ایجاد چاه، همچنین این روش نصب یک نوع سبک و روش مدرن محسوب می­شود که باعث زیبایی ساختمان نیز می­شود به همین دلیل در برخی از هتل ها، بیمارستان ها و مراکز تجاری از این روش نصب استفاده می­شود. درب طبقات قبل از سایر قطعات مکانیکی و الکتریکی نصب می­شود تا از سقوط نصابان آسانسور و سایر کارگران ساختمان به درون چاه آسانسور جلوگیری کند.

آسانسورهایی که در بیرون از ساختمان نصب می شوند، معمولاً یا کاربری خانگی دارند یا به صورت بالابرهای مختلف در محیط های صنعتی و کارگاهی طراحی شده اند. در این بخش مجموعه پارس ایمن بالابر قصد دارد شما را با بهترین آسانسورهای مسکونی که هریک از جنبه­های مختلف ارجحیت دارند آشنا کند. تا سال 2006 این شرکت حدود 53.715 دستگاه آسانسور به کشورهای مختلف جهان صادر کرد و در سال 2009 نشان عالی KOTRA را دریافت کرد. افزایش دما و خرابی سیستم تهویه آسانسور می تواند این اختلال را به وجود بیاورد . همچنین کارایی روغن به عنوان مایع هیدرولیک با تغییر دما میتواند دچار تغییر شود.

آسانسور مغناطیسی از نظر قطعات هم با سایر مدلها تفاوت دارد. در شرايط محيطي غير عادي كه در آن باد شديد، باران، برف و يخبندان قابل پيش بيني است بايد از استفاده از آسانسور در فضاي باز پرهيز نمود مگر نصب پوشش كامل (Transparent protective Wall) در نظر گرفته شود. در سال 1928 شرکتی دیگر به نام Smith,Major & Stevens به این شرکت پیوست و در سال 1960 Easton از این شرکت جدا شد و آسانسورهای مخصوص خود را تولید کرد. در ادامه سال 1400 با افزایش هزینه های دستمزد و تورم نسبی، قیمت انواع تابلو فرمان های آسانسور اندکی افزایش داشته است. این نوع سرعت خیلی بالایی دارد و وزن آن هم سبک است و همین وزن پایین کمک کرده تا آسانسور مغناطیسی با شتاب حرکت کند. این فضا در آسانسورهایی با سرعت معمولی از هر طرف حدود ۲۰ سانتیمتر می­باشد و در آسانسورهای با سرعت بالا تا ۲۵ سانتیمتر هم افزایش می­یابد.

برای بازگشت کابین به سمت پائین، موتور کار نمیکند، ولی با ارسال سیگنال به شیر برقی (Valve unit)، این شیر به صورت اتوماتیک باز شده و با بازگشت روغن به مخزن، و تخلیه روغن درون سیلندر، پیستون به همراه کابین به آرامی و با سرعت ثابت به طبقات پائین باز خواهد گشت. این خطر برای سرویسکاران و افرادی که برای نظافت داخل داکت آسانسور کار می کنند بروز می کند. آسانسورهای ویلچربر عمودی برای ساختمان هایی که فضای کافی را ندارند، مناسب بوده و در داخل ساختمان نصب می­گردد. آسانسورهای با بالابرهای هیدرولیکی و کابل های درام نیز به نوعی پنل دسترسی نیاز دارند که در داخل کابین ساخته شوند تا بتوان تعمیر و نگهداری را به طور منظم انجام داد.

روغن ممکن است زیر آسانسور درون زمین نشت کند و باعث آلودگی آب زیر زمین شود. آسانسورهای صنعتی که درون چاهک آسانسور نصب می گردند و ریل های آنها T9 با T16 استاندارد آسانسور می باشند که موجب حرکت نرم و ایمن می شوند . شرکت میتسوبیشی الکتریک در سال 1921 تاسیس و در سال 1931 شروع به تولید آسانسور و پله برقی کرد. این شرکت یک شرکت چند ملیتی است که در سال 1999 تاسیس شد. از جمله پروژه های ای شرکت آسانسورهای برج Yokohama ژاپن که تا سال 2004 از سریعترین آسانسورهای دنیا بود، اشاره کرد. برای کابین تا سرعت ۰٫۶۳ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی لحظه ای استفاده می شود . نکته: بیش از 20 مسافر،به ازاء هرمسافر 0.115 متر مربع به سطح کابین افزوده می شود. سیگما در سال 1968 تا 1994 با نام گلد استار شناخته می شد. اوتیس شناخته شده ترین شرکت حمل و نقل است که از جمله پروژه های معروف آن می توان به برج ایفل، ساختمان امپایراستیت، ساختمان مرکز تجارت جهانی، برج های دوقلوی پتروناس، برج خلیفه، هتل دل کورونادو، آسانسور پیزا در برج لیک پوینت و برج اسکایلون، برج وحشت دیزنی لند اشاره کرد.با توجه به تعاریف بالا میتوان این شرکت را در دستهبندی برترین برندهای آسانسور جای داد.

قطعات اسانسور همانطور که می دانید دو نوع سیستم نصب آسانسور در جهان بسیار پرکاربرد است که عبارت است از سیستم آسانسور کششی و آسانسور هیدرولیکی. بهره برداری موثرتر از ساختمان: فضای مورد نیاز برای چاه آسانسور هیدرولیک 12 درصد کمتر از چاه آسانسور کششی می باشد. این شرکت چندملیتی با بیش از 1000 شعبه در دنیا دارد و به خاطر همین از بزرگترین سازمان های از لحاظ وسعت محسوب می شود و جز بهترین برندهای آسانسور در جهان محسوب میشود. بدون شک این شرکت جز یکی از برترین برندهای آسانسور در جهان میباشد. در صورتی وجود آسانسور می تواند مفید واقع شود که در هنگام انتقال افراد یا بار از طبقه ای به طبقه دیگر کارایی لازم را داشته و خدمات لازم را به صورت صحیح ارائه کند. آسانسورهای مسکونی (خانگی) به طور معمول برای جابه جایی سرنشینان دو طبقه در ساختمان به کار می­روند، اندازه­ای به مراتب کوچک­تر از آسانسورهای تجاری و مربوط به فروشگاه­ها دارند.

به طوری که در اسانسور های هیدرولیکی زمانی که پمپ روغن قدرت کافی را در مقابل گرانش برای به حرکت در آوردن کابین به سمت بالا تولید می کند، در زمان پایین آمدن آسانسور قدرت تولید شده از بین می رود. پمپ فشار روغن آنها در خلاف جهت جاذبه و به سمت بالا عمل میکند اما این انرژی زمانی که به ارتفاع اولیهی خود باز میگردد، از دست میرود. بنابراین زمانی که بخواهیم باری را از طبقاتی به طبقاتی دیگر از ساختمان جابه جا کنیم از این نوع آسانسور استفاده می­شود که بدین منظور کافی است بار را داخل آسانسور قرار داده و دکمه مربوط به طبقه مقصد را فشار دهیم. این نوع آسانسورها یک قاب متحرک در داخل چاله آسانسور دارند و کابین آنها به کمک کابل و ریل های راهنما در داخل چاله به حرکت درمی­ آید.

تعمیر اسانسور

آسانسورهای باری کوچک نسبت به آسانسورهای معمولی دارای کابین کوچک­تری هستند. آسانسورهای باری کوچک نیز جزء آسانسورهای مسکونی هستند که به جای جا به جایی افراد، اشیا را جابه جا می­کنند و معمولا محل نصب آنها در کناره­های دیوار می­باشد. آسانسور مغناطیسی حرف اول را در آسانسورها از لحاظ ایمنی و امنیت میزند؛ چرا که اگر ایمنی کافی نداشته باشند، افراد را صحیح و سالم نمیتوانند جابه جا کنند. این شرکت در سال 1984 توسط Shotaro Uchiyama جهت تحقیق و تولید سیستم آسانسور و پله برقی تاسیس شد. در سال 1874 این شرکت توسط توسط رابرت شیندلر و ادوارد ویلگر در شهر لوزان سوییس تاسیس شد. در سال 1980 اولین اولین اینورتر های VVVF آسانسورخود را وارد خط تولید کرد. به هنگام رسیدن کابین به طبقه مورد نظر سوپاپ نیز بسته شده و پیستون و کابین آسانسور تحت فشار ثابت در همان نقطه متوقف خواهد شد.

از طرفی رعایت کامل استاندارد و ایمنی در فرایند طراحی ، نصب و راه اندازی این اسانسور ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از این رو در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که دارای ساختمانهای کمارتفاع زیادی هستند، اینگونه از آسانسورها استفادهی بسیار بالایی دارد. بنابراین در انتخاب شرکت آسانسور دقت بسیار زیادی داشته باشید تا در آینده دچار مشکل و اختلاف نشوید. توجه داشته باشید که هزینه که باید برای آسانسور وینچی پرداخت شود بسیار کمتر از آسانسور هیدرولیکی می باشد پس آسانسور وینچی کسانی که نمی خواهند هزینه زیادی پرداخت کنند بسیار مناسب است. آسانسور مغناطیسی یک نوع بسیار مطمئن است و علاوه بر آن هم یک سری ویژگیهای دیگری دارد.

این نوع از آسانسورها دارای زیر مجموعه هایی هستند که یکی از آنها آسانسورهای کارگاهی هستند که در ادامه به چند مورد آنها اشاره خواهیم کرد. شرکت شیندلر با سابقه ای بیش از 135 سال از بزرگترین تولیدکنندگان آسانسور، پله برقی و پیاده روی متحرک در دنیاست. اولین پله برقی خمیده در جهان توسط این شرکت در سال 1985 را اختراع شد و و در Osaka ژاپن نصب شد . • در زمان خرابی آسانسور وحبس شدن مسافران در آن نیازی به حضور افراد متخصص و تکنسین نیست. حال برای برگشت آسانسور به طبقات پایین، موتور عمل نمیکند اما سیگنالی به شیر برقی ارسال میشود که باعث باز شدن شیر به صورت خودکار میشود و باعث برگشتن روغن به مخزن و خارج شدن روغن داخل سیلندر، پیستون با کابین متصله به آرامی و سرعتی یکنواخت به طبقات پایین برمیگردد. افزایش فاصله ی ریل های راهنما، هر نوع حرکتی از جانب فرد داخل آسانسور، مجر به لرزش جانبی آسانسور می شود.

همچنین کارآمدترین اندازه برای عمق آسانسور ۱۴۵ متر سانتی­مترو عرض آسانسور ۱ متر است. به آسانسورهای بدون گیربکس، آسانسور کششی گیرلس گفته می شود و سرعت آن ها تا 53/2 متر بر ثانیه می رسد. از جهت دیگر، اینگونه از آسانسورها انرژی بیشتری را نسبت به آسانسورهای کششی مصرف میکنند. اما ویژگیهایی که این آسانسورها دارند نسبت به الباقی بیشتر است. کاربردی نخواهند داشت. میزان امنیت آسانسور مغناطیسی بسیار بالاتر از آسانسورهای معمولی است اما بسیار گران تر از آسانسورهای معمولی نیز هستند. آسانسور یکی از تجهیزات حمل و نقل عمومی است که جابجایی افراد یا کالا بین طبقات یک ساختمان آسان تر می کند. با استفاده از نسبت های پایین تر گیربکس امکان تغییر سرعت را دارد.

انواع اسانسور

شرکت اوتیس ادعا می کند دارای بالاترین درآمد تولید آسانسور در دنیا است. از آنجایی که تقریبا تمامی آسانسورها در ویژگی­هایی نظیر حرکت عمودی، داشتن کابین و توقف در طبقات مختلف یکسان هستند اما براساس نحوه اعمال نیروی محرکه به کابین، مکانیزم چاله، محل قرارگیری، ارتفاع ساختمان و… آسانسورهای مسافربر را داخل یا خارج از ساختمان به شکل­های مختلف (الکتریکی، هیدرولیکی، کابلی، شیشه ای) نصب می­ کنند. بسیاری از قطعاتی که در آسانسور های داخل کشور به کار می روند، خارجی و وارداتی می باشند. تعمیر آسانسور در تهران کار سختی است چرا که تعداد محدودی از شرکت ها قادرند به شکل حرفه ای دستگاه آسانسور را تعمیر کنند، پس برای تعمیر کردن آسانسور باید به یک کادر مجرب و حرفه ای در تهران مراجعه کنید. این شرکت از قدیمی ترین شرکت های آسانسور بریتانیا است که زیر مجموعه شرکت بزرگتری به نام جنرال الکتریک بود و در سال 1917 توسط ادغام جنرال الکتریک و Easton در Northampton انگلیس شروع به فعالیت کرد.