مبانی نظری و پیشینه تحقیق و اهمیت آن خبرگزاری ایلنا | porseshneshan

منظور از پیشینه تحقیق بررسی مقاله‌ها، پایان
نامه‌ها و پژوهش‌های تحقیقاتی است که در حوزه کاری مرتبط با موضوع پایان نامه شما
نوشته شده است. در این روش به جای تمرکز بر یافته‌ها، به چگونگی دستیابی به یافته‌‌ها (روش تحلیل) تمرکز می‌کنند. بررسی روش‌‌های تحلیل، یک نوع چارچوب ادراکی در سطوح مختلف (شامل نظریه، تحقیقات میدانی، رویکردهای پژوهشی، روش‌های جمع آوری داده و تکنیک‌های تحلیلی) فراهم می‌کند. هدف از بررسی روش‌ شناختی، آگاهی از چگونگی استفاده پژوهشگران از منابع علمی در فعالیت‌‌هایی مانند نمونه ‌برداری، مصاحبه، جمع ‌آوری داده، ، تحلیل و دیگر موارد است. پیشینه تحقیق یکی از ارکانی است که ایده تحقیق شما با توجه به آن بیان می‌شود، چرا که زمینه، ارتباط و پیشینه‌ای برای مسئله تحقیقاتی که در حال کاوش آن هستید، فراهم می‌کند. به همین دلیل و با توجه به اهمیت آن، در ادامه قصد داریم طریقه نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله را بررسی کنیم.

هدف بررسی پیشینه و مبانی نظری پژوهش

9- پرداختن همه جانبه به پیشینه تحقیق نشان می دهد که محقق در کار خود تلاش زیادی کرده است و همه تحقیقات انجام شده در آن زمینه را مورد بررسی قرار داده و برآن اشراف دارد. پیشینه تحقیق همه پژوهش ها و تحقیقات مرتبطی است که در گذشته دور و نزدیک در ارتباط موضوع پژوهش شما نوشته اینجا شده است. این مرحله به شما کمک خواهد کرد تا روی ساختار پیشینه تحقیق خود کار کنید و نشان دهید تحقیق شما به چه شکلی دانش فعلی را گسترش خواهد داد. در مرحله اول بایستی شما مقالات و منابعی را جستجو کنید که با مسئله اصلی و فرضیات تحقیق شما در ارتباط است. این مرحله اولین گام برای شناخت وضعیت موجود در زمینه تحقیقاتی شما و شروع تحقیقات است.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق و اهمیت آن خبرگزاری ایلنا | porseshneshan هدف اصلی مروری بر ادبیات پژوهش، خلاصه‌نویسی و هم‌گذاری ایده‌های نویسندگان گذشته است؛ بدون اینکه ایده‌های شخصی یا سایر اطلاعات دیگر در آن لحاظ گردد. با این وجود تنها نیت آن بیان خلاصه‌ای از منابع نیست؛ بلکه هدف ارائه اصول یا روند محوری که در تمام نشریات وجود دارد، خواهد بود. اگر با نحوه نوشتن مقاله علمی- پژوهشی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این نگارش یک موضوع اصلی دارد؛ پیشینه تحقیق هم از این موضوع واحد برخوردار خواهد بود که به موجب آن تحقیق هدایت خواهد شد. هدف این نوع نگارش دانشگاهی، شناسایی اصل سازمان‌دهی و چگونگی حضور آن در تمام اسناد پشتیبان شما خواهد بود. بیدادیان و همکاران (2011) پژوهشی با هدف بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در کیفیت زندگی انجام دادند.برای این منظور 60 نفر از افراد مبتلا به چاقی را در کلنیک کاهش وزن بیمارستان سینا انتخاب کردند. تمام شرکت کنندگان فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه را تکمیل نمودند.

  • باید توجه کرد که در ادبیات موضوع، آخرین دستاوردهای علمی، پیرامون مسئله، بررسی می شوند و در پیشینه تحقیق، تحقیقات مشابه، مورد بررسی قرار می گیرند.
  • باید توجه داشت که تا کنون در ایران ضوابط تدوین کتاب شناسی به صورت «معیار ملی»، صورت نگرفته است.
  • قسمت اول از فصل دوم بسیار کوتاه است و به طور مختصر و اجمالی با تکیه بر کلیدواژگان تحقیق به مهم­ ترین تئوری­ ها و مدل ­های ارائه شده درباره موضوع مورد بررسی پرداخته می­ شود.
  • اگر درست صورت پذیرد، به بیان مسئله کمک می‌کند و یافته‌های تحقیق را به پزوهش‌های قبلی متصل می‌سازد.
  • پیشینه تحقیق ، در واقع بررسی ایده ها و نظرات سایر پژوهشگران و محققان در موضوعات و تحقیقات مشابه است.

متغیرهایی هستند که پژوهش گر علاقه مند است روابط میان آنها را در تحقیق، مورد بررسی قرار داده، تبیین کند. با مطالعه منابع، می توان هم به متغیرهای اساسی در تحقیق پی برد و هم سایر متغیر هایی را که احتمال ارتباط آنها وجود دارد، شناسایی کرد. روش‌های مختلفی برای نوشتن پیشینه تحقیق وجود دارد که در این بخش، مهم‌ترین انواع روش نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله معرفی شده است. متغیرهای اساسی، متغیرهایی هستند که پژوهش گر علاقه مند است روابط میان آنها را در تحقیق، مورد بررسی قرار داده، تبیین کند. بسیاری از معایب و کمبود ها در مقالات و پایان نامه ها ، به دلیل عدم بررسی درست پیشینه تحقیق در آن موضوع می باشد. حجم منطقی فصل دوم پایان نامه یا پیشینه پژوهش در رساله دکتری بین 20 تا 50 صفحه است و در پایان نامه کارشناسی ارشد معمولا کوتاه­تر است.

هدف از نوشتن پیشینه تحقیق